Informasjon om turngruppa og nye treningsparti

Sogndal turn er en breddeklubb. Fokuset vårt er trivsel, mestring og samhold på trening. Vi jobber for å gi et godt tilbud til dem som ønsker å turne for treningen sin skyld, og for dem som ønsker å konkurrere og satse på idretten. Målet vårt er å skape treningsmiljø der vi heier på hverandre, støtter hverandre i mot- og medgang og bidrar til utvikling.  Vi ønsker å beholde utøverne våre lengst mulig og ha et bredt aktivitetstilbud.

Forventninger til utøverne:

Møter motivert i riktig treningstøy, uten smykker eller piercinger, med håret samlet og uten tyggis. Dette er for trenerne og utøverne sin sikkerhet.

Turnpartiene:

Sogndal turn tilbyr følgende treningsparti:

Basisturn 3 klasse – 60min/ uke

Basisturn 4 klasse – 60min/uke

Basisturn 5 klasse-60min/uke

Turnskolen 11-12år 60min/uke

Troppsturn 11-12år60 min/uke

Turnskolen 13-17år+ 75min/ uke

Troppsturn 13-17år+ - 75min/ uke

Beskrivelse av partiene:

Basisturnpartiene: Fokus på grunnleggende koordinasjon, styrke, lek, samarbeid og mestring. Her er maksgrense på 30 utøvere per parti. 1t per uke. Utøverne får utfordringer basert på egne ferdigheter for å sikre fremgang og mestring.

Turnskolepartiene: Her er fokus på samhold og skape trygge rammer for å prøve og feile. Målet er å bygge grunnferdigheter i turn for å være bedre rustet dersom man ønsker å gå over til konkurranse innenfor troppsturn eller gå videre med andre idretter. Her legges grunnlaget med god styrke, koordinasjon og kroppsbeherskelse.

Troppsturnpartiene: Disse partiene er tiltenkt utøvere som ønsker å være en del av et lag, som er sammen om nederlag og seiere. Her vil det være et større fokus på mer målrettet trening mot konkurranse. Det er en forutsetning at man stiller på konkurranser de få gangene det er aktuelt, og møter på treningene. Dette for at man har nok utøvere til å stille i konkurranse. Her er fokus på god innsats på trening og gode treningsrutiner.

Det konkurreres i Trampett og tumbling. I tumbling utføres tre akrobatiske serier på en oppbygd matte med sprett i. I trampett utfører man tre hopp på trampetten og lander på en tjukkas. Både hoppene og seriene på tumblingen skal utføres i strøm (lik avstand mellom alle utøverne på laget).

Informasjon om drill-partiet (Sportsdrill), :

Drill er en oppvisningsrettet idrett for både gutter og jenter som kombinerer dans og gymnastikk med elementer med en eller flere drillstaver. Utøverne vil lære koreografier tilpasset musikk som skal brukes på oppvisninger. Etter hvert vil noen utøvere også kunne få tilbud om å konkurrere i gruppe, par og/eller solo.

Drill er en flott fritidsaktivitet som gir økt selvdisiplin, selvtillit og samarbeidsevne. Vi trener fysiske ferdigheter som styrke, spenst, bevegelighet og koordinasjon, men også mentale ferdigheter som konsentrasjon, stressmestring og tålmodighet.

I SIL vil drill være et ekstra-tilbud for utøver som allerede trener turn. Kroppsteknikken og de ulike momentene utøverne lærer i turn vil bli benyttet i kombinasjon med drillstav under drilltreningene. Det er derfor ikke mulig å drille i SIL uten å trene turn.

Drillinstruktør vil være Veronica Danielsen. Veronica har drillet i 16 år og jobbet som trenerassistent og drillinstruktør i 14 år. Hun er utdannet drilldommer og nasjonalinstruktør som vil si at hun reiser rundt i Norge og holder drillinstruktørkurs.

Se mer om drill her: Stående applaus og gullknapp til Amalie: – I himmelens navn, du er i verdensklasse!