Troppsturn

Konkurranseform

Troppsturn er en allsidig lagidrett bestående av tre apparater. Troppsturn er tiltenkt utøvere som ønsker å være en del av et lag, som er sammen om nederlag og seiere. Her vil det handle mer om målrettet trening mot konkurranse.

Dersom du deltar på troppsturn, er det en forutsetning at du møter på alle treningene laget har, og stiller på konkurranser (2 – 5 i året). Dette er viktig for at laget skal ha nok utøvere til å stille i konkurranse. Hver tropp består av 6-12 gymnaster som er i aksjon samtidig i hvert apparat. I troppsturn legger vi vekt på god innsats på trening og gode treningsrutiner.

Det konkurreres i trampett, tumbling og frittstående. Hos oss kan man velge om man vil gå på kun trampett og tumbling eller kun frittstående. Man kan også kombinere det og gå på begge.

Klasseinndeling

I troppsgymnastikk konkurreres det i følgende klasser: kvinner, miks og menn. Det er ingen klasseinndeling for kjønn i rekrutt.

Aldersinndeling

10 år

Dette er et prøveprosjekt vi starter opp med høsten 2023. Det er for de gymnastene som synes turn er litt over gjennomsnottet gøy, ønsker å utfordre seg litt ekstra, er lærelysten og motivert. Fokuset vil være på å ha det gøy på trening, men også utfordre seg selv til å prøve nye triks og jobbe med grunnelementene som rulle, håndstående og hjul.

Aspiranter er ikke gamle nok til å være med å konkurrere enda, så dette er et tenkt parti for å forberede de på konkurranse.

Rekrutt

Fra og med det året gymnasten fyller 11 år til og med det året gymnasten fyller 13 år

Når du er rekrutt, er du blitt gammel nok til å være med å konkurrere. Det stilles krav til gymnastene.

Junior

Fra og med det året gymnasten fyller 13 år til og med det året gymnasten fyller 17 år.

Når du er junior, har du mest sannsynlig konkurrert i noen år. Nivået på junior er høyere, og dermed stilles det høyre krav til gymnastene.

Troppsturnparti

Trampett og tumbling

I trampett utfører gymnastene tre omganger til musikk. Trampett er en skråstilt «mini-trampoline» med sprett, hvor gymnastene ved hjelp av tilløp og sats utfører akrobatiske element i luften før de lander på landingsfeltet.

I tumbling utfører gymnastene tre omganger til musikk. Tumbling er en 15 meters lang oppbygget bane med sprett, hvor gymnastene ved bruk av tilløp utfører akrobatiske elementer og lander på landingsfeltet i enden av banen.

Frittstående

I frittstående samarbeider utøverne på troppen om å vise en koreografi hvor dans og rytme kombineres med gymnastiske og akrobatiske elementer i formasjoner til musikk. I konkurranser bedømmes troppen etter synkronitet, vanskelighetsgrad og stil. Frittståendeprogrammet utføres på et teppe som er 14 x 16 meter og 3,5 cm tykt.

Uttak

For å komme med på troppsturn, må gymnastene innom et uttak. Vi arrangerer uttak til troppsturn rundt desember og juni hvert år. Det foregår som en vanlig trening hvor gymnastene viser frem hva de allerede kan. Hvor mange som komme med baseres på hvor mange vi har plass til og resurser til.

Generelle krav

• Oppførsel på trening

• Hvordan gymnasten tar til seg tilbakemeldinger

• Gymnastens holdninger

• Hvordan gymnasten inkluderer og samarbeider med andre gymnaster

• God forståelse av akrobatiske element

Trampett

• Dynamikk

• Utstrekk

• Håndstående

Gymnasten må også vise: stående balanse, dynamisk balanse, hopp, akrobatisk element og fleksibilitet element.

• Rytme

• Dynamikk

• Utstrekk

• Håndstående

Gymnasten må også vise: Stående balanse, dynamisk balanse, hopp, akrobatisk element og fleksibilitet element.